Skip to main content

Bila jednom jedna knjiga

Ja sam pravi knjiški moljac. Obožavam knjige i trudim se da tu svoju ljubav prenesem i na decu. Zato me je oduševilo kada sam videla da u UNICEF-ovoj kampanji "Svaki trenutak je važan" čitanje deci zauzima vrlo važan deo.



D se još od takoreći bebećeg doba interesovao za knjige. Prvo su to bile one knjige za bebe sa šuškavim stvarima, 3D delovima životinja i slično. Onda smo prešli na slikovnice: "Ružno pače" (koje mu je i dan danas jedna od najomiljenijih), "Mačak u čizmama", "Vuk i sedam jarića", "Tri praseta"... Takođe su mu bile zanimljive i enciklopedije o životinjama, koje je voleo da razgleda, dok mu ja objašnjavam koja je koja životinja i kakav zvuk ona ispušta. Kasnije su na red došle Diznijevi knjige - crtaći. Svakodnevno su na tapetu bili "Kralj lavova", "Snežana i sedam patuljaka", "Bambi"... I sada čitamo bajke pred spavanje, dok preko dana je trenutno najpopularnija Zmajeva "Riznica" i enciklopedija o automobilima.

Još kad je bio beba, čitanje knjiga je bilo nešto što je na D delovalo veoma smrujuće. Bio je u stanju da satima leži pored mene dok mu čitam slikovnicu i kad god bih stigla do kraja, tražio bi opet ispočetka. Ono što me je najviše oduševljavalo je što on svaku slikovnicu zapamti. Pa tako uzme i lista je sam i ispriča sve tačno šta na kojoj strani piše. Tada je imao samo dve godine.





N počinje da pokazuje interesovanje za knjige. I već ima svoju omiljnu knjigu o životinjama, koju voli da lista i da pokazuje koja je koja životinja i imitira ih. Takođe, voli da se ušuška pred spavanje sa nama da čuje i ona bajku koju čitamo.

D je u fazi kada voli da otkriva nešto novo, pa tako često čitamo enciklopedije i voli priče iz kojih može da izvuče neku pouku. Često radnju iz priča uporedi sa nekim svojim doživljajem, što smatram veoma korisnim.









A čitanje samo po sebi jeste korisno iz milion razloga. A neki od njih su:

  • Podsticanje razvoja govora i jezika. Slušanjem i oponašanjem odraslih dete uči da govori, razvija i usavršava govor, usvaja jezik i unapređuje ga kroz neprestanu interakciju sa sredinom. Usvajajući nove reči, izraze i rečeničke konstrukcije, dete unapređuje sporazumevanje sa okolinom i razvija odnosе sa drugima. Govor i jezik postaju oslonac i sredstva daljeg sveukupnog psihič- kog razvoja deteta.
  • Podsticanje razvoja logičkog i kritičkog mišljenja. Zajedničkim čitanjem razvijaju se detetove saznajne sposobnosti, logičko i kritičko mišljenje. Kroz razgovor o pročitanom dete uočava uzroke i posledice pojava i događaja, razvija veštine procenjivanja i obrazlaganja.
  • Podsticanje razvoja stvaralaštva. Zajedničko čitanje obogaćuje unutrašnji svet deteta, podstiče imaginaciju i razvoj stvaralačkog, kreativnog mišljenja. 
  • Sticanje veština komunikacije. Slušanjem priča, zajedničkim čitanjem i razgovorom o pročitanom dete se uči preciznijem izražavanju. Dete uči kako jasnije da izrazi sebe, svoja osećanja, doživljaje, potrebe i želje. Uči kako da izrazi svoje stavove i mišljenja, ali i da prihvata i razume i gledišta drugih, što vodi razvoju tolerancije. Stiče veštine rešavanja sukoba na prihvatljive načine. 
  • Bolja školska postignuća. Deca sa kojima se čitalo lakše i brže napreduju u školi i imaju bolja sveukupna postignuća. Imaju razvijenija interesovanja, pažnju i pamćenje. Samostalnija su i sigurnija u sebe. 
  • Negovanje osećanja sigurnosti i privrženosti. Zajedničko vreme provedeno u čitanju omogućiće detetu razvoj osećanja bliskosti i privrženosti. Omogućiće mu da se oseća sigurno i bezbedno. I na kraju, dete će uživati u vremenu provedenom sa Vama, a uživanje će biti obostrano!   


Na UNICEF-ovom sajtu je vrlo lepo opisan značaj celog procesa čitanja. Da se ne bih ponavljala, jednostavnim klikom OVDE možete saznati kako da svako čitanje sa detetom učinite pravom malom avanturom.

Bliži se vreme za spavanje. Zato sada svi oblačimo pidžame, zajedno se ušuškamo i čitamo jednu priču za laku noć. Posle lepe priče lepši su snovi.

Comments

Najčitanije priče

Sve o kašicama i sokovima za bebe

Ova tema uvek izaziva mnogo različitih reakcija i iako na blogu već ima više tekstova na ovu temu, odlučila sam da sve informacije napišem ovde na jednom mestu.                            - Kada treba uvesti nemlečne namirnice u bebinu ishranu? Period za uvođenje nemlečnih namirnica je između navršenog četvrtog i navršenih šest meseci. Da li ćete sa kašicama početi odmah sa četiri ili sačekati dok beba ne napuni šest meseci zavisi od mnogo faktora. Pre svega od toga da li beba lepo napreduje, da li je dojena ili je na adaptiranom mleku, da li je sklona alergijama, da li ima nekih zdravstvenih problema. Ukoliko je beba dojena i lepo napreduje, nema potrebe za žurbom. Kada vam pedijatar na kontroli da zeleno svetlo - možete da počnete. - Moja iskustva sa uvođenjem kašica D je počeo da ručka kašice odmah nakon što je napunio četiri meseca. Lepo je napredovao, ali nam je pedijatar rekao da možemo već da počemo. N je takođe počela da jede kašice sa četiri meseca. Kod nje je bio

Nedeljni jelovnik bebe V - 10 meseci + recepti

Sa deset meseci beba već jede veliku većinu namirnica i samim tim imamo veliki izbor u kombinovanju namirnica. Zato u ovom uzrastu treba što više nuditi detetu razne kombinacije, kako bi prihvatalo sve ukuse. Od začina za sad smo uveli peršun i cimet. Doručak Ručak Večera Užina Ponedeljak PALENTA + JOGURT BELO MESO + PIRINAČ SOČIVO ŠLJIVE Utorak SIRNI NAMAZ + INTEGRALNI HLEB INTEGRALNA TESTENINA + POVRĆE SUTLIJA + CIMET BANANA Sreda KUKURUZNA KAŠICA OSLIĆ + KROMPIR + BLITVA TIKVICE + INTEG. HLEB + PAVLAKA KOMPOT OD JABUKE Četvrtak KAJGANA OD ŽUMANCETA + TOST HLEB BROKOLI + ŠARGAREPA + SIR BANANA + KEKS  + AD. MLEKO VOĆNI JOGURT Petak PREPEČENI  INT. HLEB + KISELO MLEKO GULAŠ ZA BEBE

Da ga ne ureknem

Kada treba da postane majka, svaka žena ima mali milion strahova, dilema, osećanja su pomešana. A kada na sve to čuje i razna sujeverja vezana za bebu, majku, dojenje, babine - svaka žena može da se nađe na ivici nervnog sloma. Za mnoge od tih sujeverja i običaja sam čula tek kada mi se rodilo drugo dete. Valjda je to zbog toga što mi se prvo dete rodilo u gradu. A ljudi po gradovima ne obraćaju toliko pažnje na te stvari, jer su preokupirani drugim. Na selu je drugačije. Poštuju se stari običaji, aktuelna su neka stara uverenja ili, kako ih ja nazivam, sujeverja. A možda i nije sve u podeli grad-selo, već to više zavisi od mikrosredine u kojoj se nalazimo. U mom slučaju, u ovoj seoskoj sredini je sada sve to mnogo izraženije, nego pto e bilo u gradskoj. I mislila sam da ću skrenuti s uma od svih tih običaja, jer nisam neko ko se istih pridržava. Za početak, a ovo je nešto univerzalno i vlada u celoj našoj zemlji, bebi se obavezno stavi crveni konac oko ruke. I to sam radila sa s