Sigurno ste čuli za Montesori, ali niste sigurni šta zapravo to podrazumeva. Ja Montesori obožavam, jer je u ovoj pedagogiji sve prilagođeno i podređeno samom detetu. Zbog toga se trudim da primenjujem Montesori principe u svim sferama života moje dece.
Kako bih vam približila što bolje Montesori pedagogiju, zamolila sam Danijelu Dapčević - Martić, AMI Montesori asistenta za uzrast od 3 do 6 godina, da nam predstavi Montesori, pojasni šta je ustvari Montesori, koji su osnovni principi i kako da ih primenimo na našu decu, ali i prostor u kom naše dete živi.
"Montesori je OSOBA, METOD I FILOZOFIJA.
Kako bih vam približila što bolje Montesori pedagogiju, zamolila sam Danijelu Dapčević - Martić, AMI Montesori asistenta za uzrast od 3 do 6 godina, da nam predstavi Montesori, pojasni šta je ustvari Montesori, koji su osnovni principi i kako da ih primenimo na našu decu, ali i prostor u kom naše dete živi.
"Montesori je OSOBA, METOD I FILOZOFIJA.
OSOBA- tvorac ovog metoda je
italijanska lekarkaMarijaMontesori. Iz njenog posmatranja dece proizašao je
METOD , obrazovna teorija koja se zasniva na obrazovnoj praksi. Posmaranjem je prepoznala
kod dece prirodne zakone razvoja koje treba poštovati i podstaći podsticajnim okruženjem.
Okruženje za dete se razlikuje u odnosu na ravan razvoj u kojoj se dete nalazi.
FILOZOFIJA i metod su nerazdvojni, jer filozofija podrazumeva način razmišljanja i življenja,
kao i mesto i ulogu čoveka u kosmosu.
Cilj Montesori metoda za uzrast dece od
3-6 god je “Pomozi mi da uradim sam”, za uzrast od 6-12 “Pomozi mi da
razmišljam sam”.
Najbolji odgoj je onaj u kom prepoznajemo,
pratimo i podstičemo prirodne, razvojne potrebe deteta."
U kom detetovom uzrastu možemo početi sa primenjivanjem Montesorija?
"Montesori
pedagogija se odnosi na razvoj deteta od rođenja , pa do 24 godine života. Marija
Montesori je ovaj period predstavila kroz četiri ravni razvoja. Četiri ključna perioda
u razvoju deteta: od 0 do 6, od 6 do 12, od I 2 do 18 i od 18 do 24. "
A onda naravno, usledi pitanje: Odakle početi kada želimo da počnemo sa primenjivanjem Montesori pedagogije?
"Pre svega treba da prilagodite prostor u kome Vaše
dete boravi. Prostor se prilagođava u cilju dostupnosti okruženja detetu. Dete treba
da učestvuje u kućnim aktivnostima, koje su primerene njegovom uzrastu i sposobnostima,
ali da bi uspešno participiralo u kućnim aktivnostima, sam prostor mu treba prilagoditi.
Vrlo često roditelji zbog brzine i velikog broja životnih obaveza preuzimaju ulogu
da umesto deteta obavljaju aktivnosti koje su deo svakodnevnog života (aktivnosti
brige o sebi i brige o okolini). Vrlo često jedan običan steper, adapter može
da omogući detetu da se popne na njega i samo opera ruke, zube, sudove itd.
Osnovna maksima Montesori pedagogije za dete na uzrastu od 3 do 6 je “Pomozi mi
da uradim sam”, neka vam ona bude vodilja u svim kućnim aktivnostima. Dete treba
da je aktivan član kućne zajednice, a ne gost."
Kako izgleda dečija soba kreirana po Montesori principima?
"Kreiranje okruženja za dete zavisi od
njegovih potreba, koje se menjaju tokom razvoja. Prostor za dete od npr. 1,5 do
3 godine treba da je skorz drugačije kreiran u odnosu na prostor za dete uzrasta
od 3 do 6 god. Dete uzrasta od 1,5 do 3 je u razvojnom period kada pre svega koordinira
svojim pokretima, manipuliše stvarima, imenuje ih.U tom perodu treba mu
omogućiti prostor za što više slobodnog kretanja (znači ne pretrpane sobe), za
penjaje i spuštanje, dati mu priliku da manipuliše predmetima i imenovati ih.
Od 3 do 6 god dete može da se uključuje
u sve aspekte života odraslih i okolinu istražuje čulima. Iz tog razloga treba prilagoditi
prostor za dete, da mu je dostupan. Npr. Dete mozete u tom periodu naučiti da
slaže i odlaže majice, garderobu u svoj oramar, ali ako su police previsoke za
njega, dete ne može samostalno niti da odabere garderobu, niti da je vrati na
mesto. Prostor treba prilagoditi konstituciji deteta, da bi ono uspešno moglo
da participira u kućnim aktivnostima.
Uređenje prostora, sobe
za bebe kao i aktivnosti sa bebama predstavljene su u knjizi“Montesori od početka” Pola Pouk Lilard i Lin Lilard Džesen
u izdanju ProPolis Books."
Disciplina putem slobode i samostalnost deteta su neki od osnovnih Montesori principa. Evo kako Danijela to objašnjava:
"Disciplina i sloboda su dva pojma koja su
medjusobno uslovljena u Montesori pedagogiji. Pokušaću svedeno da objasnim… detetu
treba dati slobodu, ali ne slobodu koja podrazumeva da je sve dozvoljeno jer to
je onda anarhija. Sloboda podrazumeva da dete ima slobodu definisanu jasnim pravilima
sa kojima je unapred upoznato. “Možeš da uzmeš tu stvar, ali očekujem da je
vratiš sam na mesto”. Mi kao odrasli treba da smo dosledni u pravilima koje postavljamo.
Disciplina se ne uspostavlja kaznom nego slobodom.
Da bi dete postalo samostalno, pre svega dajte mu priliku da bude samostalno,
a na taj način detetu ukazujemo poverenje i veru u njega. Naravno, neophodno je
prilogoditi okruženje u kome živi , da mu sve bude dostupno da bi moglo da bude
samostalno."
Uvek se priča o tome da li i od kog uzrasta deca treba da obavljaju kućne poslove, koji poslovi su primereni za koji uzrast, da li kućni poslovi opterećuju dete ili imaju pozitivno dejstvo, ili im čak predstavljaju zabavu. U Montesori pedagogiji možete pronaći i odgovore na sva ova pitanja.
"Deca sa svoje 3 god
prirodno žele da se uključuju u sve kućne obaveze. Vrlo često neadaptiran proctor
kuće im to ne omogućava i zato su oni dug period detinjstva zavisni od odraslih,
da im dodaju, da im nameste, prinesu... Dete treba da učestvuje u svim kućnim poslovima
koji ih u tom uzrasnom period ne bi ugrazili (npr. da namešta krevet, da
postavlja sto, da maže svoje parče hleba namazom, da slaže garderobu, da širi veš,
da zaliva cveće…). Detetu treba jasno da pokažemo kako se određena aktivnost radi,
od početka do kraja, gde stoje i gde se odlažu rekviziti koji su nam potrebni
za neku aktivnost itd. "
Pojam "igračka" u Montesori pedagogiji zapravo ne postoji. A "igranje" se shvata ozbiljnim radom tokom kog deca istražuju i usvajaju nova saznjanja.
"Marija Montesori govori o Montesori materijalima,
a ne igračkama. Ona je smatrala da se sa tim didaktičkim materijalima deca ne
igraju nego da rade. Montesori metod podrazumeva uređenje prostora sa didaktičkim
materijalima u odnosu na uzrast deteta. Didaktičke materijale možete videti na sajtu
https://www.nienhuis.com/
."
I za kraj, evo zašto je dobro primenjivati Montesori pedagogiju:
"Montesori metod zasniva se na praćenju prirodnog
razvoja svakog deteta i podsticanju tog razvoja stimulativnim okruženjem. Svi aspekti
razvoja se podstiču Montesori pedagogijom, jer okruženje je kreirano tako da
svako dete može da se usmeri i izabere materijal u odnosu na senzitivni period
u kom se nalazi.
Pre svega, neophodno je da roditelji
prate svoje dete i prepoznaju njihove prirodne potrebe i shodno tome kreiraju
za njih okruženje i aktivnosti. Npr. detetova prirodna potreba je da se kreće i
tako istražuje okolinu. Iz tog razloga mu treba dati priliku da se kreće. Ili, drugi
primer, dete u određenom period ima izraženu senzitivnost za istraživanje okruženja
čulima. U tom period roditelji to treba da prepoznaju da bi im omogućili da istražuju
okruženje na taj način."
Danijela drži Montesori seminare, koje preporučujem svakome ko želi bolje da se upozna sa Montesori pedagogijom. Takođe, na njenoj FB stranici možete postaviti Danijeli ukoliko imate još neka pitanja, a takođe i dobiti konkretnije informacije o njenim seminarima. Još jednom se zahvaljujem Danijeli na izdvojenom vremenu i na upoznavanju sa Montesori pedagogijom.
Comments
Post a Comment
Šta vi mislite o ovome?