Skip to main content

Sve tajne Montesorija

Sigurno ste čuli za Montesori, ali niste sigurni šta zapravo to podrazumeva. Ja Montesori obožavam, jer je u ovoj pedagogiji sve prilagođeno i podređeno samom detetu. Zbog toga se trudim  da primenjujem Montesori principe u svim sferama života moje dece.

Kako bih vam približila što bolje Montesori pedagogiju, zamolila sam Danijelu Dapčević - Martić, AMI Montesori asistenta za uzrast od 3 do 6 godina, da nam predstavi Montesori, pojasni šta je ustvari Montesori, koji su osnovni principi i kako da ih primenimo na našu decu, ali i prostor u kom naše dete živi.

                      

"Montesori je OSOBA, METOD I FILOZOFIJA.
OSOBA- tvorac ovog metoda je italijanska lekarkaMarijaMontesori. Iz njenog posmatranja dece proizašao je METOD , obrazovna teorija koja se zasniva na obrazovnoj praksi. Posmaranjem je prepoznala kod dece prirodne zakone razvoja koje treba poštovati i podstaći podsticajnim okruženjem. Okruženje za dete se razlikuje u odnosu na ravan razvoj u kojoj se dete nalazi. FILOZOFIJA i metod su nerazdvojni, jer filozofija podrazumeva način razmišljanja i življenja, kao i mesto i ulogu čoveka u kosmosu.

Cilj Montesori metoda za uzrast dece od 3-6 god je “Pomozi mi da uradim sam”, za uzrast od 6-12 “Pomozi mi da razmišljam sam”.

Najbolji odgoj je onaj u kom prepoznajemo, pratimo i podstičemo prirodne, razvojne potrebe deteta."


U kom detetovom uzrastu možemo početi sa primenjivanjem Montesorija?


"Montesori pedagogija se odnosi na razvoj deteta od rođenja , pa do 24 godine života. Marija Montesori je ovaj period predstavila kroz četiri ravni razvoja. Četiri ključna perioda u razvoju deteta: od 0 do 6, od 6 do 12, od I 2 do 18 i od 18 do 24. "


A onda naravno, usledi pitanje: Odakle početi kada želimo da počnemo sa primenjivanjem Montesori pedagogije?


"Pre svega treba da prilagodite prostor u kome Vaše dete boravi. Prostor se prilagođava u cilju dostupnosti okruženja detetu. Dete treba da učestvuje u kućnim aktivnostima, koje su primerene njegovom uzrastu i sposobnostima, ali da bi uspešno participiralo u kućnim aktivnostima, sam prostor mu treba prilagoditi. Vrlo često roditelji zbog brzine i velikog broja životnih obaveza preuzimaju ulogu da umesto deteta obavljaju aktivnosti koje su deo svakodnevnog života (aktivnosti brige o sebi i brige o okolini). Vrlo često jedan običan steper, adapter može da omogući detetu da se popne na njega i samo opera ruke, zube, sudove itd. Osnovna maksima Montesori pedagogije za dete na uzrastu od 3 do 6 je “Pomozi mi da uradim sam”, neka vam ona bude vodilja u svim kućnim aktivnostima. Dete treba da je aktivan član kućne zajednice, a ne gost."


                       


Kako izgleda dečija soba kreirana po Montesori principima?


"Kreiranje okruženja za dete zavisi od njegovih potreba, koje se menjaju tokom razvoja. Prostor za dete od npr. 1,5 do 3 godine treba da je skorz drugačije kreiran u odnosu na prostor za dete uzrasta od 3 do 6 god. Dete uzrasta od 1,5 do 3 je u razvojnom period kada pre svega koordinira svojim pokretima, manipuliše stvarima, imenuje ih.U tom perodu treba mu omogućiti prostor za što više slobodnog kretanja (znači ne pretrpane sobe), za penjaje i spuštanje, dati mu priliku da manipuliše predmetima i imenovati ih.

Od 3 do 6 god dete može da se uključuje u sve aspekte života odraslih i okolinu istražuje čulima. Iz tog razloga treba prilagoditi prostor za dete, da mu je dostupan. Npr. Dete mozete u tom periodu naučiti da slaže i odlaže majice, garderobu u svoj oramar, ali ako su police previsoke za njega, dete ne može samostalno niti da odabere garderobu, niti da je vrati na mesto. Prostor treba prilagoditi konstituciji deteta, da bi ono uspešno moglo da participira u kućnim aktivnostima.

Uređenje prostora, sobe za bebe kao i aktivnosti sa bebama predstavljene su u knjizi“Montesori od početka” Pola Pouk Lilard i Lin Lilard Džesen u izdanju ProPolis Books."


Disciplina putem slobode i samostalnost deteta su neki od osnovnih Montesori principa. Evo kako Danijela to objašnjava:


"Disciplina i sloboda su dva pojma koja su medjusobno uslovljena u Montesori pedagogiji. Pokušaću svedeno da objasnim… detetu treba dati slobodu, ali ne slobodu koja podrazumeva da je sve dozvoljeno jer to je onda anarhija. Sloboda podrazumeva da dete ima slobodu definisanu jasnim pravilima sa kojima je unapred upoznato. “Možeš da uzmeš tu stvar, ali očekujem da je vratiš sam na mesto”. Mi kao odrasli treba da smo dosledni u pravilima koje postavljamo. Disciplina se ne uspostavlja kaznom nego slobodom. 

Da bi dete postalo samostalno, pre svega dajte mu priliku da bude samostalno, a na taj način detetu ukazujemo poverenje i veru u njega. Naravno, neophodno je prilogoditi okruženje u kome živi , da mu sve bude dostupno da bi moglo da bude samostalno."


Uvek se priča o tome da li i od kog uzrasta deca treba da obavljaju kućne poslove, koji poslovi su primereni za koji uzrast, da li kućni poslovi opterećuju dete ili imaju pozitivno dejstvo, ili im čak predstavljaju zabavu. U Montesori pedagogiji možete pronaći i odgovore na sva ova pitanja.


"Deca sa svoje 3 god prirodno žele da se uključuju u sve kućne obaveze. Vrlo često neadaptiran proctor kuće im to ne omogućava i zato su oni dug period detinjstva zavisni od odraslih, da im dodaju, da im nameste, prinesu... Dete treba da učestvuje u svim kućnim poslovima koji ih u tom uzrasnom period ne bi ugrazili (npr. da namešta krevet, da postavlja sto, da maže svoje parče hleba namazom, da slaže garderobu, da širi veš, da zaliva cveće…). Detetu treba jasno da pokažemo kako se određena aktivnost radi, od početka do kraja, gde stoje i gde se odlažu rekviziti koji su nam potrebni za neku aktivnost itd. "


                                  


Pojam "igračka" u Montesori pedagogiji zapravo ne postoji. A "igranje" se shvata ozbiljnim radom tokom kog deca istražuju i usvajaju nova saznjanja.


"Marija Montesori govori o Montesori materijalima, a ne igračkama. Ona je smatrala da se sa tim didaktičkim materijalima deca ne igraju nego da rade. Montesori metod podrazumeva uređenje prostora sa didaktičkim materijalima u odnosu na uzrast deteta. Didaktičke materijale možete videti na sajtu https://www.nienhuis.com/ ."


I za kraj, evo zašto je dobro primenjivati Montesori pedagogiju:


"Montesori metod zasniva se na praćenju prirodnog razvoja svakog deteta i podsticanju tog razvoja stimulativnim okruženjem. Svi aspekti razvoja se podstiču Montesori pedagogijom, jer okruženje je kreirano tako da svako dete može da se usmeri i izabere materijal u odnosu na senzitivni period u kom se nalazi.  

Pre svega, neophodno je da roditelji prate svoje dete i prepoznaju njihove prirodne potrebe i shodno tome kreiraju za njih okruženje i aktivnosti. Npr. detetova prirodna potreba je da se kreće i tako istražuje okolinu. Iz tog razloga mu treba dati priliku da se kreće. Ili, drugi primer, dete u određenom period ima izraženu senzitivnost za istraživanje okruženja čulima. U tom period roditelji to treba da prepoznaju da bi im omogućili da istražuju okruženje na taj način." 


Danijela drži Montesori seminare, koje preporučujem svakome ko želi bolje da se upozna sa Montesori pedagogijom. Takođe, na njenoj FB stranici možete postaviti Danijeli ukoliko imate još neka pitanja, a takođe i dobiti konkretnije informacije o njenim seminarima. Još jednom se zahvaljujem Danijeli na izdvojenom vremenu i na upoznavanju sa Montesori pedagogijom.

Comments

Najčitanije priče

Restoran "Tarsko jezero"

Na brani Zaovinskog jezera pronašli smo restoran "Tarsko jezero" i delovalo nam je kao idealno mesto za prijatan rucak. Sa terase restorana se pruža pogleda na Zaovinsko jezero, kao i na malo jezero u Spajićima i ceo ovaj kraj. Restoran nije mnogo veliki i odaje utisak domaćinskog mesta. Veoma prijatan ambijent i ljubazno osoblje doprinose da naš ručak u restoranu bude još prijatniji. Uglavnom nam nije svejedno kad odemo sa decom u restoran. Jer deca ne mogu dva sata da sede mirno za stolom. Nekad neko plače, nekad neko trči, nekad se neko razdere... I u restoranu gde ljudi dođu da se opuste i uživaju u obroku, mi uglavnom budemo oni koji narušavaju mir drugih. A mislim da nije potrebno napomenuti kakva je to neprijatnost. Tako da uglavnom idemo u nama dobro poznate restorane gde smo "domaći". Međutim, na Tari smo po prvi put i gladni smo. A deca u "Tarskom jezeru" su i više nego dobrodošla! Naša su slobodno šetala po restoranu i onda kada

Sve o kašicama i sokovima za bebe

Ova tema uvek izaziva mnogo različitih reakcija i iako na blogu već ima više tekstova na ovu temu, odlučila sam da sve informacije napišem ovde na jednom mestu.                            - Kada treba uvesti nemlečne namirnice u bebinu ishranu? Period za uvođenje nemlečnih namirnica je između navršenog četvrtog i navršenih šest meseci. Da li ćete sa kašicama početi odmah sa četiri ili sačekati dok beba ne napuni šest meseci zavisi od mnogo faktora. Pre svega od toga da li beba lepo napreduje, da li je dojena ili je na adaptiranom mleku, da li je sklona alergijama, da li ima nekih zdravstvenih problema. Ukoliko je beba dojena i lepo napreduje, nema potrebe za žurbom. Kada vam pedijatar na kontroli da zeleno svetlo - možete da počnete. - Moja iskustva sa uvođenjem kašica D je počeo da ručka kašice odmah nakon što je napunio četiri meseca. Lepo je napredovao, ali nam je pedijatar rekao da možemo već da počemo. N je takođe počela da jede kašice sa četiri meseca. Kod nje je bio

Nedeljni jelovnik bebe V - 10 meseci + recepti

Sa deset meseci beba već jede veliku većinu namirnica i samim tim imamo veliki izbor u kombinovanju namirnica. Zato u ovom uzrastu treba što više nuditi detetu razne kombinacije, kako bi prihvatalo sve ukuse. Od začina za sad smo uveli peršun i cimet. Doručak Ručak Večera Užina Ponedeljak PALENTA + JOGURT BELO MESO + PIRINAČ SOČIVO ŠLJIVE Utorak SIRNI NAMAZ + INTEGRALNI HLEB INTEGRALNA TESTENINA + POVRĆE SUTLIJA + CIMET BANANA Sreda KUKURUZNA KAŠICA OSLIĆ + KROMPIR + BLITVA TIKVICE + INTEG. HLEB + PAVLAKA KOMPOT OD JABUKE Četvrtak KAJGANA OD ŽUMANCETA + TOST HLEB BROKOLI + ŠARGAREPA + SIR BANANA + KEKS  + AD. MLEKO VOĆNI JOGURT Petak PREPEČENI  INT. HLEB + KISELO MLEKO GULAŠ ZA BEBE