Mi kao roditelji smo odgovorni za našu decu i njihovu bezbednost i tokom vožnje. Kako bi dete bilo u potpunosti bezbedno i zaštićeno u slučaju neke nepredviđene situacije, potrebno je da uvek bude vezano u odgovarajućem sedištu. Tako je auto sedište jedna od stavki prilikom prve kupovine opreme za bebu. I, kako nam je rekao Voja, podjednako su važna kao kolica i zbog toga im treba pridavati i podjednaki značaj.
A ko je Voja? Voja je naš sagovornik iz Akse, koji nam je objasnio bukvalno sve o auto seištima i pomogao mi da proverim da li auto sedišta koja mi imamo zaista odgovaraju mojoj deci. Kao i kakvo auto sedište izabrati, jer je ponuda zaista raznolika, a opseg cena od 5.000 rsd, do čak 50.000 rsd. Ali, da krenemo ispočetka.
Pre nekoliko dana otišli smo do Akse i tako zatražili stručnu pomoć za biranje auto sedišta. Moja deca imaju auto sedišta, ali htela sam da napravim jedno istraživanje za sve one koji se tek opremaju. Moram priznati da sam ipak i ja usput dobila odgovore na mnoga pitanja kojih nisam bila ni svesna da su prisutna u mojoj glavi.
Pre svega, imamo četiri osnovne podele sedišta: jaje sedište, grupa sedišta do 18kg, grupa sedišta do 36kg i buster.
Jaje sedište se koristi od rođenja bebe. Može se dobiti i u sklopu nekih kolica. Jaje sedište treba da bude postavljeno u poluležći položaj, a bebi prilikom stavljanja u njega ne treba stavljati nikakvu potporu (jastuče, ćebnce ili slično ispod leđa). Sedište je napravljeno tako da njegov oblik ne škodi bebi, a stavljanje bilo čega između bebe i sedišta će umanjiti njegovu ulogu i zaštitu. Pojasevi se obavezno pričvrčćuju svaki put kada bebu stavimo u sedište i to tako da između zategnutog pojasa i bebe ostae prostora za jedan naš prst. U automobilu jaje sedište se montira u smeu obrnutom od smera vožnje i pojas automobila ide preko njega, a kako tačno zavisi od samog sedišta, jer u zavisnosti od proizvođača kačenje sedišta za pojas automobila može da varira. Svako sedište na sebi ima uputstvo za vezivanje. Autosedište beba koristi do 70cm visine. Kada beba preraste jaje auto sedište, vreme je za auto sedište iz grupe do 18kg.
Fiksiranje sedišta u smeru suprotnom od smera vožnje ima svoju funkciju. naime, na ovaj način sprečavamo da dete prilikom naglog kočenja, sudara ili sličog, cimne naglo glavu i pritom povredi vrat, čiji mišići u periodu do godinu i po dana još uvek nisu dovoljno čvrsti. Kada je sedište u suprotnom smeru od smera kretanja vozila i dođe do naglog kočenja ili sudara, detetova glava se zaranja nazad u sedište i ne može doć do povrede.
Kao i jaje sedište, i auto sedište iz grupe do 18kg se u prvo vreme montira u poluležeći pološaj i u smer obrnutom od smera vožnje automobila. Po novom zakonu u kontra smeru beba treba da se vozi do godinu i po dana. Kada kupujete sedište iz ove grupe, ono na šta treba obratiti pažnju jeste da detetu glava ima dobar oslonac i da su mu štitnici za glavu na odgovarajućoj visini. Ova kategorija sedišta trenutno odgovara za V i ona treba da se vozi u smeru obrnutom od kretanja vozila.
Treća kategorija sedišta su sedišta do 36kg. Postoje sedišta koja su kombinovana i koja su istovremeno i 2 i 3 kategorija. Sedišt treće kategorija uglavnom se koriste negde od druge godine deteta, pa sve do pet godina ili do 135cm visine deteta. Ona se stavljaju u auto u sedećem položaju i u smeru kretanja vozila. Pojasi kod svakog sedišta se vezuju tako da između deteta i pojasa ima jedan prst prostora. U suprotnom, pojas nema funkciju. Ovakvo sedište je odgovarajuće za N.
Kada veujete auto sedište sedištima od auta u smeru vožnje, u zavsnosti od proizvođača, pojas automobila se vezuje uglavnom sa zadnje strane sedišta kroz otvore namenjene za to ili kroz samo sedište. Na ovo obratite pažnju prilikom kupovine sedišta, mada, opet ponavljam, svako sedište sadrži uputstvo za vezivanje.
Što se tiče bustera, odnosno podmetača, on nema zaštitnu ulogu kao sedište i, kako sam ja dobila informaciju, kroz dve do tri godine biće potpuno izbačen iz upotrebe. Njegova funkcija s sastoji u sledećem: ukoliko je dete preraslo auto sedište, a još uvek nema visinu da bi se lepo vezalo sa pojasom od auta, sedi na busteru i na taj način se obezbeđuje da mu pojas od auta ide lepo preko grudi i da mu ne seče vrat, što može biti veoma opasno. Neki specijalizovani busteri imaju sa sobom i mali pojas koji s kači na standardni i koji omogućava potpuno odgovarajuće vezivanje deteta. D koristi buster, jer još uvek nema visinu da se pravilno veže pojasom od automobila.
Vrlo je važno da auto sedište bude u potpunosti fiksirano za sedište od auta, da ne mrda levo-desno ii napred-nazad, jer sva ta pomeranja ogu da dovedu do toga da se dete povredi, umesto da ga sedište zaštiti. Zato mnoga sedišta novije generacije imaju ISOFIX sistem. Isofix sistem obezbeđuje da se auto sedište lako pričvrsti pravilno i time se smanjuje mogućnost greške. Više o ISOFIX sistemu mo
žete počitati OVDE.
S obzirom na to koliko su cene auto sedišta raznolike (od 5.000 do 50.000 rsd), morala sam da pitam Voju da li je stvarno kvalitet sedišta srazmeran ceni i da li ako kupimo jeftinije auto sedište na bilo koji način oštećujemo naše dete.
Razlika u kvalitetu svakako postoji. Pre svega, u izboru plastike od koje je pravljeno, što opet dovodi do toga koliko dugo realno može sedište da se koristi. Jeftinija sedišta pravljena su od reciklirane plastike, dok su skuplja sedišta izrađena od kuvane plastike. Takođe, plastika kod skupljih sedišta je punija i sedište je masivnije, dok su jeftinija jednostavno rečeno šuplja. Funcija bezbednosti je jednaka u oba slučaja ukoliko je sedište odgovarajuće detetu i pravilno postavljeno u vozilu. Najveća razlika je u tome koliko dugo sedište može da traje, što naravno ide u prilog skupljim sedištima, jer, kako mi je Voja rekao, jeftinija uglavnom mogu da izdrže period vožnje jednog deteta bez oštećenja.
Ipak, u Srbiji su najprodavanija ona najpristupačnija, čija je cena oko 7.000 dinara. Oni sa malo dubljim džepom se opredeljuju za sedišta čija je cena od 20.000 do 25,000 dinara. Skuplja od toga kupuju uglavnom oni koji žele odgovarajući brend, a čiji proizvođači naravno to koriste i cene su vrtoglave zbog imena i popularnosti brenda.
Dakle, izbor je veliki i svako može pronaći odgovarajuće sedište za sebe i svoje dete, u zavisnosti od sopstvene želje, potrebe i mogućnosti. Treba samo zapamtiti da je auto sedište obavezno i da je naša obaveza da zaštitimo svoju decu, a pravilnim postavljanjem auto sedišta u vozilo i pravilnim vezivanjem deteta u sedište postižemo potpunu zaštitu. Jer saobraćaj je nepredvidljiv i uvek rizičan, bez obuira na to koliko je kratka ili dugačka relcija, da li je vožnja po gradu, auto putu ili seoskom putu. Jer za saobraćajnu nesreću uopšte ne mora da bude naša greška. A naše dete ne treba da bude to koje će platiti cenu nečije nepažnje.
Comments
Post a Comment
Šta vi mislite o ovome?