U prethodnom postu pisala sam vam o knjigama "100 Montesori aktivnosti" izdavača Publik Praktikum i dala 5 predloga aktivnosti iz knjige "100 Montesori aktivnosti za najmlađe" za uzrast od 1 do 4 godine. Ovoga puta vam dajem 5 predloga za aktivnosti iz knjige "100 Montesori aktivnosti za otkrivanje sveta", koja je za malo stariju decu - od 3 do 6 godina.
Učenje po Montesoriju se zasniva na istraživanju realnog sveta, otkrivanja i učenja o onome što se nalazi u prirodi oko nas. U knjizi "100 Montesori aktivnosti za otkrivanje sveta" aktivnosti su podeljene na 5 oblasti: geografija, priroda i botanika, životinjski svet, svet fizike i vreme.
A ovo su aktivnosti koje su se nama najviše svidele:
1. Životinje koje žive na svakom od kontinenata
Ovom aktivnošću dete istovremeno uči i o kontinentima i o životinjama. U prvoj fazi igre treba da izdvojimo po pet figurica životinja za svaki kontinent. Tražimo od deteta da ih imenuje (ukoliko ne zna, imenujemo ih prvo mi), a onda o svakoj životinji kažemo nešto: gde živi, čime se hrani, da li je domaća ili divlja životinja... Sutradan ovo sve ponovimo proveravajući koliko je dete zapamtilo. Zatim mu damo kartice kontinenata (u knjizi se zapravo pominje slagalica planisfere, a pravljenje iste je jedna od aktivnosti koje prethode ovoj) i pustimo ga da proba da odredi koje životinje žive na kom kontinentu, tako što će ispod kartice kontinenta ređati figurice životinja koje na njemu žive.
2. Knjižica lišća
Sećam se da sam kao dete obožavala da pravim herbarijume. E ova aktivnost je zapravo to. Sakupljajte sa detetom lišće iz prirode, istražujte kakav je list koje biljke, kakvog je oblika, kakve strukture... Sva njegova zapažanja zapisujemo u svesku pored samog lista. Ova aktivnost podstiče dete da još više otkriva prirodu, pronalazi listove biljaka koje nema u kolekciji, a isto tako i da u prirodi samo prepoznaje biljke čije listove već ima u knjižici. Kasnije možemo produbiti aktivnost tražeći od deteta da nam kaže delove lista.
3. Tajanstvena životinja
Igra pogađanja kojom će dete produbiti svoje znanje o životinjama. Potrebno je da pripremimo osam kartica kičmenjaka (na primer riba, žaba, zmija, ptica, mačka - bitno je da budu iz različitih grupa životinja) i kartice sa tagovima. Tragovi pomažu u otkrivanju životinje a možemo ih osmisliti i napisati sami i svaki put menjati. To su zapravo karakteristike misteriozne životinje koju dete treba da otkrije. Poređamo kartice životinja. Detetu dajemo jedan po jedan trag. Na primer, prvi trag je "Ja živim na zemlji". Dete posmatra životinje i okreće slike onih koje ne žive na zemlji. Onda dajemo detetu drugi trag. I sve tako dokle god dete ne otkrije ko je tajanstvena životinja.
4. Telefon
D je sa tatom ovo pre izvesnog vremena pravio i bio je oduševljen. Većina vas zapravo sigurno zna za ovo ili je pravilo na ovaj način telefon u detinjstvu, ali da li vam je palo na pamet da ga napravite svom detetu? Potrebne su vam dve prazne čaše od jogurta i kanap. Dete može uz našu malu pomoć i samo da napravi telefon od ovoga. Treba samo da mu pokažemo kako da provuče kanap kroz čaše uz pomoć velike igle za šivenje i kako da napravi čvor. Kada je igračka gotova, uzme svako po jednu čašu i udaljimo se koliko god nam kanap dozvoljava. Treba da se zategne potpuno kanap. Recite detetu da stavi čašu na uvo, a vi mu tiho nešto recite u svoju čašu. A onda zamenite uloge. Dete će biti oduševljeno! Osim što je beskrajno zabavno, dete će naučiti i jedan od glavnih principa fizike: zvuk putuje - prenosi se vibracijama.
5. Traka života
U knjizi se navodi da će ova aktivnost pomoći detetu da odredi sebe u svom životu i da stekne vizuelnu i linearnu predstavu o vremenu. Potrebno je da pripremimo po jednu fotografiju deteta za svaku godinu njegovog života. Isečemo dugačku traku od papira podeljenu na onoliko delova koliko ima fotografija (možete i više ukoliko želite ovo da sačuvate i da je dete popunjava i narednih godina) plus jedan deo (prvi) u kom ćete napisati "Traka života... (ime deteta)". U svaki odeljak hronološki lepimo fotografije i usput pričamo sa detetom o njima: kada je to bilo, gde, šta predstavlja ta fotografija, da li se seća i čega se seća iz tog perioda ili konkretnih predstava fotografija... Možete ispod svake fotografije (vi ili dete) koliko je godina tada imalo i ako želite neku uspomenu vezanu za taj period.
Aktivnosti iz obe pomenute knjige su sjajne za zajedničko učenje, otkrivanje i zbližavanje. Često su nam izgovori nedostatak vremena i ideja. U ovim knjigama ima ukupno 200 ideja, a verujem da će vam svaka od ovih aktivnosti dati ideju za bar još jednu. I većina aktivnosti ne zahteva mnogo pripreme i vremena. Tako da nema izgovora, knjigu u ruku, dete za ruku i provedite zajedno kvalitetno vreme istovremeno učeći i zabavljajući se!
Učenje po Montesoriju se zasniva na istraživanju realnog sveta, otkrivanja i učenja o onome što se nalazi u prirodi oko nas. U knjizi "100 Montesori aktivnosti za otkrivanje sveta" aktivnosti su podeljene na 5 oblasti: geografija, priroda i botanika, životinjski svet, svet fizike i vreme.
A ovo su aktivnosti koje su se nama najviše svidele:
1. Životinje koje žive na svakom od kontinenata
Ovom aktivnošću dete istovremeno uči i o kontinentima i o životinjama. U prvoj fazi igre treba da izdvojimo po pet figurica životinja za svaki kontinent. Tražimo od deteta da ih imenuje (ukoliko ne zna, imenujemo ih prvo mi), a onda o svakoj životinji kažemo nešto: gde živi, čime se hrani, da li je domaća ili divlja životinja... Sutradan ovo sve ponovimo proveravajući koliko je dete zapamtilo. Zatim mu damo kartice kontinenata (u knjizi se zapravo pominje slagalica planisfere, a pravljenje iste je jedna od aktivnosti koje prethode ovoj) i pustimo ga da proba da odredi koje životinje žive na kom kontinentu, tako što će ispod kartice kontinenta ređati figurice životinja koje na njemu žive.
2. Knjižica lišća
Sećam se da sam kao dete obožavala da pravim herbarijume. E ova aktivnost je zapravo to. Sakupljajte sa detetom lišće iz prirode, istražujte kakav je list koje biljke, kakvog je oblika, kakve strukture... Sva njegova zapažanja zapisujemo u svesku pored samog lista. Ova aktivnost podstiče dete da još više otkriva prirodu, pronalazi listove biljaka koje nema u kolekciji, a isto tako i da u prirodi samo prepoznaje biljke čije listove već ima u knjižici. Kasnije možemo produbiti aktivnost tražeći od deteta da nam kaže delove lista.
3. Tajanstvena životinja
Igra pogađanja kojom će dete produbiti svoje znanje o životinjama. Potrebno je da pripremimo osam kartica kičmenjaka (na primer riba, žaba, zmija, ptica, mačka - bitno je da budu iz različitih grupa životinja) i kartice sa tagovima. Tragovi pomažu u otkrivanju životinje a možemo ih osmisliti i napisati sami i svaki put menjati. To su zapravo karakteristike misteriozne životinje koju dete treba da otkrije. Poređamo kartice životinja. Detetu dajemo jedan po jedan trag. Na primer, prvi trag je "Ja živim na zemlji". Dete posmatra životinje i okreće slike onih koje ne žive na zemlji. Onda dajemo detetu drugi trag. I sve tako dokle god dete ne otkrije ko je tajanstvena životinja.
4. Telefon
D je sa tatom ovo pre izvesnog vremena pravio i bio je oduševljen. Većina vas zapravo sigurno zna za ovo ili je pravilo na ovaj način telefon u detinjstvu, ali da li vam je palo na pamet da ga napravite svom detetu? Potrebne su vam dve prazne čaše od jogurta i kanap. Dete može uz našu malu pomoć i samo da napravi telefon od ovoga. Treba samo da mu pokažemo kako da provuče kanap kroz čaše uz pomoć velike igle za šivenje i kako da napravi čvor. Kada je igračka gotova, uzme svako po jednu čašu i udaljimo se koliko god nam kanap dozvoljava. Treba da se zategne potpuno kanap. Recite detetu da stavi čašu na uvo, a vi mu tiho nešto recite u svoju čašu. A onda zamenite uloge. Dete će biti oduševljeno! Osim što je beskrajno zabavno, dete će naučiti i jedan od glavnih principa fizike: zvuk putuje - prenosi se vibracijama.
5. Traka života
U knjizi se navodi da će ova aktivnost pomoći detetu da odredi sebe u svom životu i da stekne vizuelnu i linearnu predstavu o vremenu. Potrebno je da pripremimo po jednu fotografiju deteta za svaku godinu njegovog života. Isečemo dugačku traku od papira podeljenu na onoliko delova koliko ima fotografija (možete i više ukoliko želite ovo da sačuvate i da je dete popunjava i narednih godina) plus jedan deo (prvi) u kom ćete napisati "Traka života... (ime deteta)". U svaki odeljak hronološki lepimo fotografije i usput pričamo sa detetom o njima: kada je to bilo, gde, šta predstavlja ta fotografija, da li se seća i čega se seća iz tog perioda ili konkretnih predstava fotografija... Možete ispod svake fotografije (vi ili dete) koliko je godina tada imalo i ako želite neku uspomenu vezanu za taj period.
Aktivnosti iz obe pomenute knjige su sjajne za zajedničko učenje, otkrivanje i zbližavanje. Često su nam izgovori nedostatak vremena i ideja. U ovim knjigama ima ukupno 200 ideja, a verujem da će vam svaka od ovih aktivnosti dati ideju za bar još jednu. I većina aktivnosti ne zahteva mnogo pripreme i vremena. Tako da nema izgovora, knjigu u ruku, dete za ruku i provedite zajedno kvalitetno vreme istovremeno učeći i zabavljajući se!
Comments
Post a Comment
Šta vi mislite o ovome?